18 januari 2013

Naar Windows 8, ervaringen.



Omdat de opstarttijd van mijn Vista Pc (desktop) 20 minuten was ben ik overgestapt op Windows 8.

Dit zijn mijn bevindingen:

- Windows 8 start supersnel op. Echt binnen een minuut.

- vervolgens val je in het "tegel" interface. Daar kon ik helemaal niets mee.

- een uur later had ik uitgevonden hoe je op de XP-Vista-Windows 7-manier kon werken. Beetje omslachtig, maar dat gaat op zich prima.

- na een week had ik al m'n oude programma's weer geïnstalleerd. Office 2003 werkt er prima onder, ook Outlook.

- zelfs apparaten van een jaar oud doen het soms niet omdat er nog geen Windows8-drivers zijn. Voorbeeld: de scanner in de Brother J6510DW.

- m'n zoon heeft een Windows8 laptop met touchscreen. En dat werkt wel prachtig. Maar met de muis is Windows8 hopeloos.

- je kunt je oude (in mijn geval) Vista naast Windows8 behouden! Bij het opstarten krijg je dan een "knop" en kun je kiezen tussen Vista en Windows8. Het heet "dual boot". Het bleek heel handig, want als ik iets miste ging ik even terug naar Vista.

Aanbevelingen:

- ga NIET op Windows 8 over als je het druk hebt of een deadline hebt. Het kost je (mij) een week voordat je de meeste programma's weer terug en aan de praat hebt.

- als je geen touchscreen hebt, gebruik dan Windows 8 als XP-Vista-Windows 7. Heb je wel een touchscreen dan werkt Windows 8 mooi.

- stel het zo in dat je èn je oude èn je nieuwe Windows kunt gebruiken. Wordt gevraagd bij het installeren.

- mocht je een Pc hebben met maar één harde schijf, koop er dan een tweede bij. Voor een TB ben je minder dan €75 kwijt. Het in je pc plaatsen is meestal een fluitje van een cent (vaak meer koudwatervrees dan dat het echt moeilijk is). Verplaats al je persoonlijk data naar die extra schijf. Zowel onder je oude als je nieuwe Windows kun je er dan gemakkelijk bij.
En ga je eens naar een andere Pc, dan zet die tweede harde schijf over en kun je snel aan de slag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten