28 maart 2012

NS? Dubbel en dwars waar voor je geld!

Op 28 maart 2012 om 17:00 de trein van Amsterdam Bijlmer Arena naar Nijmegen genomen. Om een treurige reden kon dat niet via Arnhem, maar moest dat via Den Bosch.

Een treinkaartje (OV-sjipje) kost €9,70 (jawel, 40% korting). En daar vervoert de NS je 130 kilometer voor.
Dus voor 7,5 cent per kilometer. Zeven-komma-vijf cent!
Als ik mijn auto alleen maar start dan blaast er al het tienvoudige door de uitlaat naar buiten!

De hele rit duurde twee uur. Dat is nog geen 8 cent per minuut! Er daarvoor sta je dan (héél) warm en droog.

Maar daarmee houdt het niet op. Ik mocht meedoen met een wedstrijd "probeer zoveel mogelijk mensen op een treinbalkon te krijgen". Nou, dat zijn er heel wat. Alleen vóór me stonden er al vijftien! Achter me kon ik het niet zien, want ik kon me niet omdraaien.

Voor het amusement werd ook gezorgd. Op een of andere manier klikte de WC-deur open waardoor plots enkele passagiers richting toilet verdwenen. Niet meer teruggezien ook. Gaf wel ruimte, dus dat was prettig.

Er was ook een raadspelletje: de conducteur had geoefend om bijna onverstaanbaar via de omroep te spreken. Een aantal passagiers concludeerde daaruit dat de trein aan de overkant sneller zou vertrekken. Mooi niet dus. Scheelde ook weer ruimte op ons balkonnetje.

Later hebben we de conducteur nog bedankt voor deze meesterzet. Eerst herkenden we hem niet, maar het bleek die man te zijn die door een grote groep op het verkeerde been gezette passagiers achtervolgd werd. Nadat we hem op het toilet verborgen hadden bleken daar toch nog die eerder verdwenen passagiers te zijn. Na een doortrekkend geluid hebben we niets meer van de conducteur vernomen.

En nu heb ik een dilemma. Ik had meer dan een half uur vertraging. Ik kan dus geld terug vragen.
Doen?
Nee. Ik gun de NS het geld.
Ze hebben het verdiend!

1 opmerking: