12 december 2011

Aanrijding met een persoon.

Lees ook de opmerkingen aan het eind.
--------------------------------------------------------------------------

12 december 2011, Amsterdam Bijlmer Arena – Nijmegen, vertrektijd 16:45 uur.

Vandaag heb ik voor het eerst meegemaakt wat “Aanrijding met een persoon” betekent.

Vanwege een ouderavond had ik een trein eerder genomen. De trein was op tijd, maar vertrok twee minuten te laat. Mogelijk vanwege een probleem waardoor we later langer dan normaal stilstonden in Ede-Wageningen.

Daar meldde het NS-personeel dat er problemen waren met een pantograaf (de stroomafnemer). Blijkbaar was het oplosbaar, en na ruim vijf minuten vertrok de trein richting Arnhem.

In Arnhem vertrok, vanwege onze vertraging, de trein richting Roosendaal als eerste richting Nijmegen. Die trein is weliswaar een Intercity, maar er wordt tussen Arnhem en Nijmegen op alle stations gestopt.
Onze trein ging er rustig rijdend achteraan.

Vlak voor station Elst raakte de trein iets en maakte een noodstop. De machinist of conducteur meldde geëmotioneerd dat er een aanrijding was. En tien minuten later dat het een “aanrijding met een persoon was”.

In de trein was het stil, en daarbuiten ook. Geen sirenes, slechts een enkel zwaailicht.
Dat was rond 18:05 uur. Rond 19:30 vertrokken we stapvoets richting Nijmegen.

Over de oorzaak kan ik slechts gissen. Is er iemand de spoorwegovergang overgestoken omdat hij of zij dacht dat onze trein voor de trein naar Roosendaal uitreed, in plaats van er achter aan? Laat ik maar niet gissen.

In Nijmegen werden helemaal naar het einde van perron 1 gereden. Er was daar hulp aanwezig.

Aan de betrokken NS-mensen: diep respect. Veel sterkte bij het verwerken van deze gebeurtenis.

6 opmerkingen:

  1. Ook voor de reiziger kan een "aanrijding met een persoon" een aangrijpende gebeurtenis zijn. Dit komt dan vooral door het geluid wat vanonder de trein vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oorzaak was in deze een persoon onder invloed van drugs/alcohol die onder de slagboom doorging en op het spoor bleef staan. Ik stond ten tijde ( iets over 6 ) op het perron van Elst toen het gebeurde. Verschrikkelijk, het geluid zal ik nooit meer vergeten. Zeer zeker een diep respect voor alle betrokken NS medewerkers, zowel in de trein als degene die op het perron aanwezig waren.

    Er was van tevoren nog gebeld naar de spoorwegpolitie met de melding "dat dit wel eens mis kon gaan". Helaas was het te laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zat ook in die trein, voorste rijtuig. Ik zou willen weten of de persoon in kwestie dit overleefd heeft. Lijkt me trouwens hoogst onwaarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zat in het wachthokje op station Elst en zag gelukkig niets. 'k Hoorde de aanrijding wel plaatsvinden maar't gebeurde allemaal zo snel dat ik het me moeilijk kan herinneren.
    Raar om de betreffende dronken man te zien en een minuut later is hij dood...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zat ook in de voortse coupe. Het geluid van de klap zal ik niet meer vergeten. Het heeft een grote impact op mij. Ook ik had veel behoefte aan meer informatie. Nu ik lees dat het een dronken man is geweest, weet ik niet goed hoe ik me moet voelen. Is dit minder erg dan dat het bijvoorbeeld een vader was geweest op weg naar huis? Of voel ik me kwaad omdat iemand zo ontzettend stom is om met zijn ladderzatte kop midden op de overgang te gaan staan en omstanders met deze vreselijke ervaring op te zadelen? Hoe dan ook het is gebeurd en iedereen zal er zijn eigen gedachten over hebben. Ik hoop dat ik vannacht in ieder geval weer kan slapen en morgen weer met de trein naar mijn werk kan.......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    Toevallig dat hier een blog over gemaakt is!

    Rede dat ik hier op reageer is eigenlijk dat ik de NS`er ben die de spoorwegpolitie gebeld hebt op station Elst.

    Het verhaal wat juist is is als volgend:

    Op maandag 12 december 2011 kwam ik uit de Sneltrein van uit
    's-Hertogenbosch dat was om 17.54 uur, ik liep op spoor 2 en ik hoorde op spoor 1 bij de wachthokje een hoop kabaal, ik merkte dit op en ik dacht van veiligheid op nummer 1 want je ben tenslotte op een station waar treinen voor bij rijden met een snelheid van 130/140 km/h.

    Tijdens lopen naar spoor 1 was de persoon in kwestie behoorlijk vervelend tegenover andere reizigers. Dit is natuurlijk niet de bedoeling want een station moet prettig zijn om er te kunnen wachten op de trein.

    De persoon dacht dat ik van de Politie was en ik zij nee van de NS, zijn houding bleef het zelfde als in het begin, ik merkte tijdens het gesprek dat hij onder invloed was van alcohol hij wou met mij handjes geven, omhelzen want de reden hier voor was voor mij nog onbekend. Handjes geven was voor mij nog geen probleem, omhelzen vond ik zelf niet prettig en zij dat heb ik liever niet. Gelukkig luisterde hij daar na. Ik vroeg of dat hij weg wou gaan na een aarzeling ging hij weg.

    Het zat mij niet lekker dat hij op het station rondt liep omdat hij onder invloed was van alcohol. Mijn actie hier op dat ik als NS`er de telefoon nummer van de spoorwegpolitie heb. Ik heb dit niet via 112 hoeven doen.

    Tijdens deze telefoon gesprek stelde ik mij eigen voor wie ik was, mijn functie etc. en met de melding dat er een persoon rondt liep die onder invloed was van alcohol. Tijdens het gesprek met de collega van de spoorwegpolitie was het 18:09 uur omdat ik de stoptrein na Tiel zag aan komen, en die moest ik tenslotte hebben om na huis te gaan.

    Dit was echter de sneltrein na Nijmegen. Onder tussen tijdens het gesprek met de collega van de spoorwegpolitie gingen de spoorweg overgang dicht, en toen zag ik helaas de persoon aankomen, kroop onder de spoorbomen, toen dit gebeurde had ik de telefoon nog in me handen had een live gesprek met de spoorwegpolitie, ik schreeuwde GA WEG!!! Ik gaf signalen naar de trein om te stoppen want je moet wat, helaas werkte dit niet.


    De trein kwam er aan en de persoon in kwestie zetten zijn laatste stap voor de aanstormde trein.

    Toen dit gebeurde zat ik vol adrenaline ik bleef kalm, ik melde dat hij aangereden was, de collega`s van de spoorwegpolitie stuurde gelijk politie, brandweer en een ambulance terwijl mijn collega van de spoorwegpolitie dit zij gilde ik met een enorme harde stem dat iedereen van het perron af moest i.v.m. Aanrijding met een persoon. Gelukkig gehoorzaamde iedereen hier naar.

    Ondertussen zette de Machinist de trein in een snelremming en zeer vlot stond de trein ook stil. De Hoofd Conducteurs kwamen uit de cabine en ik melde dat het een zelfdoding was, ik liep mee naar voren want de HC`s gingen bij de na de plek des onheils om te kijken of de slachtoffer nog een teken van leven gaf en evt. lichaamsdelen af te dekken. Ondertussen had ik het gesprek met de spoorwegpolitie beëindigt. Ik ging na de voorzijde om mijn collega Machinist bij te staan.

    Ondertussen kwamen de HC`s weer terug en ik zag aan ze dat ze het moeilijk hadden, de hulpdiensten kwamen er aan.

    Samen met de HC`s ben ik terug gegaan naar de plek des onheils om evt. te kijken dat er geen lichaamsdelen meer op het spoor zichtbaar was voor reizigers. Dit was niet het geval, wel zag ik nog div. dingen liggen wat de persoon aanhad, en toch even gekeken hoe dat er uitzag daar zo daaronder. Dit heb voor mijn verwerking geholpen.

    Groet, NS`er die op het perron stondt.

    BeantwoordenVerwijderen