Waar voor je geld
Met de kwaliteit van veel dienstverleners schijnt het mis te zijn in Nederland. Zo niet de NS! Die levert veel meer dan waar je voor betaalt!
Als frequent en tevreden NS-reiziger geeft ik graag een aantal voorbeelden.
Topografie
In een bekend station in het oosten van het land was een trein gestrand. En dan mag je bij de NS omreizen. Zo belandde ik in ’s Hertogenbosch. Normaal toch een plaats waar je niet gauw komt. En zo heb ik al heel wat plaatsen gezien waar ik anders niet gauw zou komen: Hilversum, Zwolle, en noem maar op.
Wie levert dat nog, zo’n verrassende service? Juist. De NS!
Spotgoedkoop
Mijn reis die normaal vijf kwartier duurt, werd deze week verlengd tot meer dan drie uur. De trein waarin ik reed begaf het. Al heel snel (na drie kwartier) kwam er een andere trein. Om goed van het landschap te kunnen genieten reed de trein stapvoets.
Ook was de trein erg vol, waardoor ik bijzonder goed van de geuren van andere reizigers kon genieten.
Als ik nu NS-directeur was zou ik de reizigers laten bijbetalen, want tenslotte heb ik maar voor vijf kwartier in de trein betaald.
Maar nee, bij de NS is dat gewoon inbegrepen. Geen rekening achteraf.
Sterker nog: JE KRIJGT JE GELD TERUG! Echt! Lees de vorige zin nog eens terug: je-krijgt-je-geld-terug.
Wie levert dat nog, zo’n verrassende service? Juist. De NS!
Fitness
Heb je enig idee wat een fitnessschool kost? Vast wel. Nou, reis met de NS en doe dat peperdure fitnessabonnement weg! Het werkt als volgt.
De verkeersleiding van NS heet Prorail (nee, natuurlijk zijn dat geen twee verschillende bedrijven, laatst zag ik de directeur van de NS en de directrice van Prorail samen in de eerste klas in een afgesloten coupe!). Als die zien dat reizigers na een half uur verstijfde ledematen krijgen van het wachten op het perron, dan hebben ze een prachtige oplossing. Ze laten gewoon de trein op een ander perron binnenkomen! En natuurlijk liefst zo ver mogelijk verwijderd van het perron waar de reizigers op staan.
En om het extra aantrekkelijk te maken, natuurlijk met smalle roltrappen, nauwe tunnels en omleidingen!
De reizigers storten zich dan als lemmingen in het gewoel, en rennen zich suf naar de andere kant.
En denk je nu dat NS daar ook maar iets extra’s voor rekent? Nee. Gratis! Pure winst voor de reiziger! Weg met dat fitnessabonnement!
Sauna
Het is schaars, ik geef het toe, en de NS geeft het ook niet zomaar weg, maar soms kun je er van genieten: een defecte thermostaat in een rijtuig. Terwijl het buiten rillend koud is, is het binnen veertig graden. Midden in de winter ontdoen mensen zich dan van hun kleding. Eerst schoorvoetend, maar binnen de kortste keren staat de hele inhoud van zo’n rijtuig in het T-shirt. In de zomer kijk je er niet van op, maar in de winter kan het een prachtig gezicht zijn!
Overigens vermoed ik dat de saunamaffia hier achter zit, want als je het eenmaal een keer hebt meegemaakt, nou dan wil je graag een sauna thuis!
En wat rekent de NS voor deze service? Je raadt het al. Weer he-le-maal niets! NIETS!
Prioriteiten
Bij de NS gaat de klant voor. Altijd! Natuurlijk wil je graag zelf naar huis. Maar wat heb je er aan als je thuiskomt en je huis is koud? Zeker niet als je net vertroeteld bent in zo’n saunarijtuig, dan is een koude thuiskomst een klap in je gezicht.
De NS wéét dat! De NS weet ook dat er in Nederland helemaal niets werkt (ook de gasverwarming niet hoor!) als de elektriciteitscentrales geen kolen hebben.
Dus daarom gaan goederentreinen altijd voor!
Vertel mij dus welk bedrijf klantgerichter is dan de NS. Ik ken ze niet.
OV chip
Als je bij de NS een nieuwe kortingskaart aanschaft, dan krijg je een papieren abonnement. In deze tijd van chipcards ziet dat er natuurlijk niet uit. Dat weet de NS ook, dus krijg je al héél snel een prachtig gekleurde OV-chipcard, meestal al binnen twee maanden!
En daar zit je nieuwe kortingsabonnement al op. Natuurlijk kun je de oude NS OV-chipcard waar je nog 50 euro op hebt staan blijven gebruiken. Die 50 eu kun je ook niet overboeken naar je nieuwe OV-chipcard. Wil de NS ook niet, want stel je voor dat je een Card kwijtraakt, dan heb je altijd de andere nog!
En wat denkt je dat de NS rekent voor twéé OV-chipcards? Noppes… Hoe kan het bedrijf nog bestaan? Zoveel service kost toch handenvol geld?
Positief
De NS kent geen vertragingen meer. Gewoon, verleden tijd! Tegenwoordig vertrekt de trein gewoon over 15 minuten na de oorspronkelijk vertrektijd! Niks geen cynische negatieve woorden meer als “vertraging”. Gewoon: uw trein vertrekt over 15 minuten van perron X.
Oh ja, enig idee wat zo’n perron kost? Zo’n reiziger staat toch gauw op 25 x 25 cm te staan. En ik weet niet of je weet, maar zo’n perron is wel een A-locatie. In een beetje winkelstraat doet dat €20.000 per vierkante meter per jaar! De tijd dat jij daar staat te zijn op een trein die een kwartier later gaat kost dus al gauw een euro.
En denk je nu dat de NS met de pet op het perron rondgaat om die euro te innen?
Niet dus, wederom: GRATIS!
Ik kan er bijna niet over uit. Zoveel service!
Word vervolgd.
Ijzersterke en grappige uiteenzetting!
BeantwoordenVerwijderenMaar wel de waarheid.
Wil heeft afgelopen donderdag van dezelfde service mogen genieten, was vol lof en heeft deze gratis service aan al haar cursisgenoten doorverteld; dus gratis mond op mond reclame.
Dat verdient de NS !!
Groeten, Hans en Wil van Gasteren