30 april 2023

Handleiding reizen met Bolderman en Effeweg

Inleiding
Wel eens op zoek geweest naar een vakantiereis naar één of meerdere landen in Europa? En geschrokken van de hoge prijzen? Totdat je de website of brochure van Bolderman en Effeweg tegenkomt waar de prijzen de helft zijn.
Is dat wat?

Overnachten in Kopenhagen. 
Sinds 2019 heb ik zes busreizen met hen gemaakt, van Italië tot Noorwegen. En hier vertel ik wat je mag verwachten.

En nee, ik heb geen aandelen en ik ken de organisatie niet van binnenuit. Dit is mijn eigen ervaring en van enkele van mijn medereizigers.

De prijs
De prijs van de busreizen is opvallend. Opvallend laag. Hoe dat kan?
Als eerste door met 25 tot 55 mensen in één bus te reizen. Meestal met één chauffeur, die tevens reisleider is. Soms met een chauffeur en een aparte reisleider, zoals de bus-vliegreis naar Ierland.
En dat maakt deze reizen goedkoop. Maar je moet natuurlijk wel tegen zo'n manier van reizen kunnen.
Overigens zijn Bolderman en Effeweg 'labels' van hetzelfde bedrijf waarbij ook de reizen voor een groot deel overeenkomen. Wees niet verbaasd als je bij Bolderman boekt en je in  een Effewegbus je reis maakt.

Kunst in Montreux tijdens
een tussenstop.
Vervolgens de overnachtingen. "Korte" reizen gaan direct naar de eindbestemming of het startpunt van een rondreis. Lange(re) reizen hebben onderweg een overnachtingshotel. En bij sommige reizen is het eerste deel per vliegtuig.

Het lijkt erop dat Bolderman/Effeweg in het groot inkopen en daardoor lage prijzen kunnen bedingen.
Datzelfde geldt voor het eten: ook dat is groepsgewijs, met standaardmenu's.

De "reisprijs" is kaal, vaak kun je er extra's bij boeken zoals dagexcursies, treinreizen, boottochten en kabelbanen. Dat komt dan nog bovenop de reisprijs.
Onderweg kun je vaak bij de chauffeur water, koffie, thee, bier en wijn kopen. Vaak is dat aanzienlijk goedkoper dan bij de tankstations onderweg.

Maar de prijs is de ene helft. De andere helft is de kwaliteit. Hoe die is? Dat bekijk ik hier per onderdeel.

De brochure/de website
Via de websites Effeweg.nl en Bolderman.nl zijn de reizen te vinden, met een korte omschrijving. Daarnaast is er nog een papieren brochure.
Het aanbod is volgens het bekende stramien: stralend blauwe vakantiekiekjes en aanlokkelijke omschrijvingen. En inderdaad: regelmatig klopt dat ook. Maar soms schijnt de zon niet en worden dagexcursies afgezegd omdat de sneeuw te hoog ligt. Daar kan de reisorganisator uiteraard weinig aan doen.
Maar meestal wordt er dan wel een alternatief aangeboden.

Schloss Schönbrunn, Wenen.

En als er 'staat bezoek aan een kasteel', dan is dat wat anders dan een bezoek in een kasteel. In het eerste geval is het mogelijk dat je op een kilometer afstand het kasteel ziet liggen, in het andere geval sta je voor de ingang en moet je nog een entreeticket kopen.
Is dat erg? Nee, maar erg duidelijk staat dat niet in de omschrijving vermeld.

Als er onvoldoende deelname aan een reis is, dan wordt deze geannuleerd. En dat kan zelfs enkele dagen voor de vertrekdatum. En dat gebeurt zelfs als er bij de beschrijving staat 'vertrekgarantie'...
Aan Bolderman/Effeweg (jullie lezen vast mee ;-): stop met deze misleiding. Beloof het niet als je het niet kunt waarmaken. Het doet je naam geen goed.
Dat schrijvende: bij mij zijn alle zes de reizen doorgegaan.

Het boeken
Boeken doe je via de website of door te bellen (
088-10 30 800). Als je alleen of met z'n tweeën reist dan werkt het boeken prima. Als alleenreizende kan de prijs nog aardig oplopen door een toeslag. 

Maar pas op als je bijvoorbeeld met twee 'stellen' gaat en die apart meteen na elkaar boekt: dan kan het zo zijn dat de eerste boeking goed gaat en de tweede mis. Bijvoorbeeld omdat de bus/hotel/vliegtuig/restaurant dan nét vol zit. Ik ken iemand die dat overkwam en dat heeft (in dit geval Bolderman) prima opgelost. Maar: een boeking is een boeking...

Toscane, in de marmergroeve van Carrara.
Betalen moet zes weken vóór de vertrekdatum.

Wie gaan er mee?
In het kort? 80% zestigplus, verder solo-reizigers, 'stellen' en vriendenparen.
Maar ook oma met vijf kleinkinderen, jongeren en kleine groepen.
En het soort reizigers? Uit alle geledingen. Van timmerman tot hoogleraar. 
Het gaat allemaal prima samen en de sfeer was tijdens mijn zes reizen prima. Op een uitzondering na, zie verderop.

Hoe het werk: opstappen
Je vertrekt met een bus in de buurt van je woonplaats richting een centrale verzamelplaats. Bij de vertrekplaats laadt de chauffeur de koffer onderin de bus. Handbagage kan mee de bus in. In mijn geval is dat een rugzak.
Die kan onder de stoel of in het bagagerek.

De Flämsbana, Noorse Fjordengebied.

In mijn geval was die verzamelplaats Zeeland in Noord-Brabant. Hoe verder je van de verzamelplaats af woont, hoe vroeger het wordt, tot wel 4:30 uur toe.
In Zeeland kun je een kop koffie of thee halen en er zijn toiletten. Je koffer wordt voor de bus waar je mee aangekomen bent gezet. Die haal je op en breng je naar de bus die naar je bestemming gaat.
Welke dat is staat in de e-mail die je eerder kreeg en op de displays buiten.

In de bus naar de eindbestemming
Bij de bus die naar je eindbestemming gaat ontvangt de chauffeur je. Hij of zij checkt je naam en laadt je koffer onderin de bus. In de bus kies je zelf een plaats. 

De kwaliteit van de bussen varieert. Van enkele maanden oude bussen met USB-aansluitingen en ruime stoelen tot oudere en wat sleetse bussen zonder stopcontacten en krappere stoelen. In alle bussen die ik heb gehad zat airco en een toilet, die het redelijk tot goed deden.
De bussen zijn niet van Effeweg en Bolderman zelf, maar worden gehuurd van busbedrijven zoals Gebotours, Kupers en andere busbedrijven. De bestickering varieert van Effeweg, Gebotours, Bolderman, spierwitte bussen met getinte ramen zonder opschrift en een knalrode Ierse bus.

Met de Bernina-express
in het zuiden van Zwitserland.

Het is de bedoeling dat er per dag gerouleerd wordt. Dat gebeurt met de klok mee, waarbij de stoelenrij voor of achter je wordt overgeslagen en de stoelenrij daarna je nieuwe zitplaats-van-de dag wordt.

Reis je alleen en de bus is vol dan zit je dus de hele reis naast een 'vreemde'.
Bij vijf van de zes reizen werkte het rouleren prima. Bij één reis weigerde een aantal mensen eraan mee te doen waardoor het systeem niet meer werkt, met irritaties als gevolg.

Er wordt steeds een aantal uren gereisd, waarna een tankstation of wegrestaurant bezocht wordt. Er is een toilet aan boord, maar dat is meer voor noodgevallen. Ophouden tot de volgende stop dus...

In Ierland, foto PH.

De chauffeur moet zich aan de maximale reistijden houden en doet dat ook. De boetes voor het overtreden van dat 'rijtijdenbesluit' zijn hoog. Dat betekent dat de chauffeur onderweg pauzes moet houden die variëren van minimaal vijftien of dertig minuten. Maar vaak is er tijd over, omdat het geen zin heeft om eerder bij een hotel aan te komen. Zo heb ik al een aantal uren doorgebracht in mooie steden als Speyer, Montreux en Bern.

Bij het hotel
Bij het overnachtingshotel, het eerste hotel van de rondreis of het bestemmingshotel ontvang je de sleutel van je kamer. De hotels variëren van twee sterren-eenvoudig tot drie sterren-prima.
Verwacht geen topklasse. De overnachtingshotels waar ik verbleef waren eenvoudig maar goed bruikbaar voor een nacht. Soms erg gedateerd of op een industrieterrein.
Een hotel in Montecatini was een prachtig klassiek hotel met grote kamers en in Noorwegen verbleef ik in een heel bijzonder hotel op een bergkam. Let op: soms is er geen lift.

Bij Swarovski in Innsbruck.

Het eten gaat per groep, op vaste -soms dagelijks wisselende- tijden. Met vegetarisch- en lactosevrij eten wordt rekening gehouden, maar verwacht geen culinaire hoogstandjes. 

Sommige reizen zijn 'alles-inclusief eten en drinken', andere met ontbijt en avondeten.
Je zit vaak met vier, zes of acht mensen aan tafel. Bij sommige reizen is de tafelindeling vast, dan zit je dus de hele reis vast aan je tafelgenoten. Soms is dat leuk en soms... 

De excursies
Bij de reis is een aantal dagtrips opgenomen. Je kunt extra uitstapjes boeken. Doe je dat niet, dan kun je zo'n dag naar eigen inzicht besteden.
De extra uitstapjes betaal je meestal de eerste of de tweede dag aan de chauffeur. Met de bus ga je op die dag naar de bestemming. Als er ter plekke entree betaald moet worden, dan doet de chauffeur dat meestal.
De dagen beginnen meestal vroeg, uitslapen is er niet bij. Regelmatig is het ontbijt om 7:00 of 7:30 uur, maar soms ook later. Het zijn geen reizen voor uitslapers.
Ook als je een dag in het hotel blijft is het ontbijt toch groepsgewijs op een vaste tijd.

In Oostenrijk (Tirol, links)
én Italië (rechts).
Bij Bolderman/Effeweg is de chauffeur ook de reisleider. Verwacht geen spraakwaterval die alles van de omgeving en bestemmingen weet. Het kennisniveau varieert van 'sorry mensen, ik vervang een collega en weet weinig van deze reis' tot een chauffeur die de reisgidsen ver oversteeg.
De chauffeurs zijn ook net mensen. Met goede en minder goede dagen en open en meer gesloten karakters. Bij mij ging het bij de meeste reizen prima.

Het reisgezelschap maakt natuurlijk ook uit. Er is een soort standaardverdeling: de meerderheid is opgewekt, een klein deel klaagt. Meestal meldt de chauffeur dan dat je voor dit geld geen Hilton kunt verwachten...

Wat als
- je ziek wordt tijdens de reis? Als het in de categorie 'buikgriep' valt dan kun je overwegen om een dag in het hotel te blijven en dat aan de chauffeur te melden. Als het erger is, dan is het een optie om via de hotelreceptie een arts te vragen. En is het nog erger dan wordt het bellen naar de klantenservice van de reisverzekering. De chauffeur kan niet veel doen. En Bolderman en Effeweg beschouwen het -erg zwart-wit- als niet hun probleem... Ik heb meegemaakt dat iemand in een ziekenhuis werd opgenomen en later door familie is opgehaald.

Bij de Aletschgletsjer in Zwitserland.

- de reis niet voldoet aan de beschrijving? Meld het de chauffeur en kom je er niet uit bel Bolderman/Effeweg. Maar verwacht niet dat het wordt opgelost...

- je slecht tegen vroeg opstaan kunt? Dan zou ik niet meegaan. Want je gaat een aantal keren écht erg vroeg opstaan.

- je niet tegen zoveel mensen bij elkaar in een bus kunt? Tja...

Wat is er nu eigenlijk leuk aan die reizen?
- Nou... dat iemand anders bedacht heeft hoe hij jou een week kan vermaken. Je koffer gaat onderin de bus en de rest van de week kom je op fraaie plaatsen en doe je dingen die je niet verwacht had.

Vroeg opstaan in een hotel in Tirol.
- In grote steden word je centraal afgezet en daarna rondgeleid door een (vaak) Nederlandse gids.

- Het programma is goed overdacht, niet te/soms vermoeiend en je komt op interessante plekken.

- Je krijgt ook vrije tijd, om te lunchen of zelf een plaats nader te verkennen.

- regelmatig: de medereizigers. Er zitten altijd wel 'een paar' erg leuke mensen tussen.

- de prijs.

Hoe duur is het dan?
Als voorbeeld neem ik deze reis: "
Excursiereis 8 dagen Vier Alpenlanden en de Bernina Express - All inclusive".

Die wordt aangeboden vanaf €499. Wil je bijvoorbeeld in september, dan is het €579 + calamiteitenfonds + SGR + reserveringskosten.
En dat is zonder extra excursies. Rechts de kosten voor twee personen.

Gaat het altijd goed?
Veel wel, maar niet alles. De reviews die op de Bolderman.nl en Effeweg.nl staan zijn wel echte reviews, maar door Bolderman/Effeweg geselecteerd. Het zal je niet verbazen dat die aan de positieve kant  zijn.
Op Trustpilot staan juist veel reviews waarbij het mis ging.

Bij ons ging bijvoorbeeld de bus naar Noorwegen kapot en hebben we een dag bij een tankstation stil gestaan. Bij medereizigers reed een bus in Engeland zich vast in een bocht en stond 5,5 uur vast. Een excursie ging daardoor niet door. Pas na een melding aan Bolderman werd het geld van de excursie teruggestort.

Een medereiziger vertelde dit: "Een kennis van ons ging een paar dagen naar Berlijn. De bus werd aangereden en stond uren stil. De betaalde lichttoer ging dus niet door. De chauffeur zei dat iedereen 5 euro terug zou krijgen. Dat geld deed hij in een pot en liet die doorgaan. Bij aankomst van de laatste vier passagiers was het geld op! Sommigen vonden de 5 euro compensatie te weinig en namen dus zelf maar meer geld uit het potje!".

Een grote ergernis blijft het wisselen/rouleren. Nog een ervaring: "Er wordt gesuggereerd dat dit een afspraak is, maar als de chauffeur niet wil optreden, ontstaat er soms hevige ruzie op zo’n reis en hevige huilbuien zijn soms het gevolg. Dat is toch niet waarvoor je op reis gaat, lijkt me!
Volgens mij zou Bolderman deze afspraak (wisselen is verplicht) veel duidelijker in de voorwaarden moeten zetten. En als je boekt met 4 (of meer personen), moet je weten dat je niet de hele reis naast elkaar kunt blijven zitten. Van medereizigers hoorden wij dat dit ook regelmatig de oorzaak was van de ontstane ruzies.".

Op 17 juli heeft de "Vakantieman" er aandacht aan besteed. Dat is hier vanaf 26:49 te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten