02 september 2010

Userfly, Web Usability testing, privacy en performance.

Onderwerp: Userfly.
Eerste reactie van Patrick, webdeveloper.

Erg leuk gemaakt, dat Userfly.
Drie punten die in me opkomen:


1. Zoals op de website van Userfly wordt gemeld is het niet alleen voor het testen, maar ook voor "real users". Maar het is vrij privacygevoelig allemaal. Dit moet duidelijk vermeld worden, ook in de privacyvoorwaarden;

2. Het is voor de (oplettende) gebruiker zichtbaar dat hij opgenomen wordt. In de statusbalk van de browser zie je om de paar seconden iets als "Reading data from userfly.com". Ik weet niet of alle gebruikers er blij mee zijn (ik zou het bijzonder vervelend vinden als al mijn ingevoerde (gevoelige!) data opgeslagen wordt op servers van derden en aan mijn IP gekoppeld wordt, bijvoorbeeld).

3. Hoewel het op moderne computers misschien nauwelijks te merken is, komt er veel javascript bij kijken. Userfly voegt listeners toe voor alle knoppen, alle toetsaanslagen e.d. en slaat die allemaal op, en opent verbindingen om de data weg te sturen (op basis van wat ik in het filmpje gezien heb, in ieder geval).

Je levert dus wel performance in. Hoe groot het effect is, zouden we zelf kunnen testen.

Dat neemt niet weg dat het een ontzettend handige tool is, en veel meer detail biedt dan bijvoorbeeld Google Analytics.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten