Als je geen of weinig treinervaring hebt: hoe gaat dat dan eigenlijk, met de trein naar het buitenland? Wat kost een ticket, hoe boek je die, op welk perron moet je zijn, hoe kom je door een poortje, waar staat je rijtuig, waar is je stoel, hoe laat je je ticket zien, zit ik me meerdere mensen bij elkaar, is er een wc, is er een restauratierijtuig?
Op al die vragen krijg je hier antwoord. Dat doe ik aan de hand van een treinreis naar Berlijn die ik in oktober 2021 maakte. Voor andere landen is het soortgelijk.
Vragen-opmerkingen die ik via Twitter binnenkreeg
- is de prijs voor het Nederlandse deel inbegrepen? Ja, die zit er in.
- zijn andere vertrekplaatsen duurder? Nee, als voorbeeld zijn Den Haag of Groningen naar Berlijn even duur: bij vroeg boeken ook €37,90 enkele reis tweede klasse. En daar zit dus ook het Nederlandse deel in.
- wat ingewikkeld. Nou dat valt in de praktijk dus heel erg mee, ik heb het gewoon uitgebreid opgeschreven :-)
De tickets
Hoe kom je aan treinkaartjes? Het gemakkelijkst is dat via de website van NS Internationaal
Je kiest je vertrekstad en je bestemming en je krijgt een aantal mogelijkheden te zien.
Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. Als je eenmaal treinervaring hebt zijn er ook andere mogelijkheden, zie hieronder.
Hier zie je de mogelijkheden voor december 2021. Een groene lijn betekent goedkoop, rood duur. Geel zit er tussenin.
Als voorbeeld kies ik woensdag 15 december.
Je ziet hier diverse mogelijkheden. Zelf vind ik zo min mogelijk overstappen prettig. Ik kies daarom voor de 'IC Berlijn', de Intercity Berlijn van de NS. Die rijdt rechtstreeks van Amsterdam naar Berlijn.
Voor mij betekent dat met de trein van Nijmegen naar Deventer, en daar overstappen op de IC Berlijn. Dan kun je tot Berlin HBF (= Berlijn HauptBahnHof = Berlijn Centraal station) blijven zitten.
Zoals je ziet kan dat al vanaf €37,90 tweede klasse, enkele reis. Als je je abonneert op de nieuwsbrief van NS Internationaal, dan komen er soms aanbiedingen van €29,90 langs.
Dat is dus inclusief de reis van Nijmegen naar Deventer!
Maak nu je keuze. Ik kies hier voor 9:24 vertrek uit Nijmegen.
Van station tot station is het dus zes uur treinen. Van huis tot hotel was het zeven uur.
Met de auto is het volgens Google Maps ook zeven uur, met een uur rustpauze onderweg.
Zelf had ik verwacht dat de auto veel sneller zou zijn, maar de trein rijdt op een flink deel 200 kilometer per uur. En de wegen zijn in Duitsland richting Berlijn niet bepaald leeg...
Met het vliegtuig is het zes uur vanaf Amsterdam, Düsseldorf of Keulen. 2 uur met de auto naar de luchthaven, parkeren en naar de vertrekhal, 1,5 uur voor vertrek aanwezig zijn+inchecken+veiligheidcontrole, 1,5 uur vliegen, een half uur van het vliegtuig naar de metro en een half uur met de metro naar het centrum van Berlijn.
Vervolgens kun een tarief kiezen. Bij de goedkoopste kies je voor een vaste datum en tijd, bij de duurste kun je wijzigen of annuleren.
Eigenlijk een soort veredelde annuleringverzekering dus. Dus als je al een (doorlopende) annuleringsverzekering hebt, dan is dat mogelijk voldoende.
Verder reserveer ik altijd een stoel (voor €4), lang staan bij 200 kilometer per uur is geen lolletje.
Bij de eerste klasse is de stoelreservering inbegrepen.
Vervolgens kies je op dezelfde manier je terugreis.
En klaar. Nou ja, bijna.
Je krijgt een e-mail met daarin de tickets én je kunt de tickets op je smartphone zetten. Dat laatste werkt prima. Tót de accu leeg is. Dus ik druk de tickets ook altijd op één A4 af...
Tip: Alternatieve boekingwebsites:
- die van de Duitse spoorwegen. Die kun je gewoon in het Nederlands zetten.
- de Franse spoorwegen. Ook in het Engels en Duits.
- de Belgische spoorwegen. In het Nederlands.
En zo heeft ieder land zijn eigen spoorwegmaatschappij. En soms meer zoals de Zwitsers.
Voordelen: meer mogelijkheden en soms goedkoper.
En als je op zoek bent naar een reisbureau voor treinkaartjes, dan kun je terecht bij de Treinreiswinkel.
Naar de trein
1. Vooraf.
Check met de apps 9292.nl, NS en NS Internationaal of het OV op schema is.
Je kunt je tickets op de NS Internationaal-app laden en dat is handig, want die bevat dan de QR-codes voor de reis, de route met de vertrektijden en de storingen.
Als voorzorgsmaatregel vertrek ik altijd een half uur eerder, dat scheelt reisstress.
2. Met de bus naar het station.
Via 9292.nl kies ik een busreis naar het station. Voor die reis heb je dus een OV-chipkaart nodig met voldoende saldo. Maar vaak kun je ook nog een (duurder) kaartje kopen in de bus zelf. Contant betalen kan meestal niet meer, met je bankpas wél.
3. Het perron op
Vanaf de bus loop je naar naar de poortjes op het station. Die maak je open met de QR-code die je per e-mail hebt gekregen toen je de tickets kocht.
Let op: als je met meerdere mensen een ticket koopt, dan krijg je één ticket met daarop alle reizigers. Voor de anderen is er een aparte losse QR-code voor de poortjes voor de heen- en terugreis. Handig? Nee. Maar je went eraan.
Op de NS-website of -app kun je het vertrekperron vinden. Maar er hangen ook schermen boven je waarop je kunt zien op welk perron je trein vertrekt. En of je trein vertraging heeft...
De IC Berlijn uit Berlijn bij binnenkomst op station Deventer.
Instappen
1. In Deventer stap je uit en ga je naar het vertrekperron van de IC Berlijn. Dat perron is te vinden in de NS Internationaal-app bij boekingen. Je kunt het ook vinden op de beeldschermen boven je.
Meestal is het perron 1, maar niet altijd.
2. In de app en je e-mail kun je het rijtuignummer en je stoelnummer vinden.
Op het vertrekperron in Deventer kun je op een bord (gewoon op papier) de samenstelling van je trein zien.
Op dat bord zie je de rijtuignummers, en waar dat rijtuig zich in de trein bevindt én in welke richting de trein rijdt.
In Berlijn vertrekt de trein veelal vanaf spoor 13 of 14. Ook daar staat een bord op het perron met de treinsamenstelling. Bij je rijtuig staat een letter, en die kun je boven het perron terug vinden.
Tip: check vooraf nog even de NS Internationaal-app voor storingen. Soms staan de rijtuigen namelijk verkeerd om...
3. Met wat gepuzzel kun je uitzoeken waar je wagon ongeveer stopt. Je gaat daar staan, stapt in de trein en gaat op zoek naar je stoel.
In het rijtuig is tegen de wand of op de deur dit te vinden:
Dit betekent dat de stoel gereserveerd is. Voor jou. Plaatsen zonder deze aanduiding zijn vrij (ze zijn leeg of er staat 'frei' o.i.d.).
Er zijn mensen die zonder stoelreservering reizen en op jouw plek gaan zitten. Meestal is een melding dat de stoel voor jou gereserveerd is voldoende om de persoon in kwestie ervan te overtuigen dat hij/zij toch echt een andere plaats moet gaan zoeken... Bij hardnekkige stoelplakkers kun je de conducteur opzoeken en die de verwijderklus laten klaren ;-) Nog nooit nodig gehad.
Tip: als je aan de verkeerde kant van de trein staat, probeer dan zoveel mogelijk via het perron je juiste rijtuig te vinden. In de trein kan dat ook, maar dan ben je wel even bezig (zo'n trein kan honderden meters lang zijn). Maar als het vertreksein klinkt, ga dan zo snel mogelijk naar binnen. Beter in het verkeerde rijtuig dan achterblijven op het perron ;-)
Boven de '45' hierboven zie je een logo. Dat staat voor de stoel bij het raam.
43 is in het midden, en 41 het gangpad. Er zijn diverse samenstellingen in de trein: coupés van zes plaatsen, vier stoelen tegenover elkaar, twee naast elkaar en incidenteel twee tegenover elkaar.
Tip: de trein heeft een compartiment voor rolstoelers en eventuele begeleiders, mét een aangepaste wc.
Je koffer kun je kwijt in het bagagerek of onder je stoel.
De reis zelf
Hè hè, je zit :-)
Om te weten:
- in iedere wagon zit een toilet. Boven de deuren van de wagon zit een rode lamp. Is die aan, dan is het toilet bezet.
- er rijdt veelal een restauratiewagen mee. Prima voor koffie, drinken en kleine gerechten. Niet goedkoop, maar ook niet erg duur.
- de Intercity Berlijn heeft stopcontacten onder de meeste stoelen. Sommige andere treinen hebben een USB-aansluiting. Soms zijn er meer gebruikers dan stopcontacten. Zo'n kleine verdeelstekker is dan handig om bij je te hebben.
- mocht je een verstokte roker zijn: op Duitse station is roken toegestaan, op de Nederlandse niet. Maar de trein stopt maar kort...
- behalve net over de Nederlandse grens, in Bad Bentheim. Daar stopt de trein een kwartiertje en kun je wat langer 'paffen' ;-)
- voor de liefhebbers: in Bad Bentheim wordt van de locomotief gewisseld. Dat is interessant om te zien (vind ik dan). Dat kan zowel vanaf het perron als vanuit de kopse kant van de wagon die aan de locomotief gekoppeld is.
Aankomst in Berlijn HBF
- In Berlijn komt de trein op het bovenste perron (veelal 12) aan. Je kunt vervolgens met je koffer de (rol)trap af of de lift nemen.
- Als je met het OV verder reist, dan tref je een verdieping lager het "Reisezentrum" aan. Daar kun je OV-tickets in de automaat of aan de balie kopen.
- Met de app S-Bahn Berlin kun je een bestemming opgeven. Je krijgt dan een route met S-Bahn, U-Bahn (tram en metro), bus en nog meer. Een enkele reis kost €3.00. Het papieren vervoersbewijs dat je krijgt stempel je af in de automaat in de bus en is dat twee uur in één richting geldig. En zijn ook vervoerbewijzen voor vier reizen, dag- en meerdagenkaarten verkrijgbaar.
Veel plezier!
Heb je aanvullen of verbetering? Ik lees ze graag via Twitter @ArthurSKM.
Centraal station Berlin HBF op de Washingtonplatz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten